Administratie eenmanszaak

Administratie eenmanszaak opzetten? Dat klinkt een stuk ingewikkelder dan het is! Het is sowieso raadzaam om te kijken op de website van de belastingdienst aan welke eisen jouw administratie moet voldoen in het kader van de belastingen waar je mee te maken gaat krijgen. Als eenmanszaak hoef je niet ieder jaar cijfers bij de Kamer van Koophandel te deponeren, dus eigenlijk de enige belanghebbenden bij jouw cijfers zijn jijzelf, de belastingdienst en eventuele geldschieters zoals de bank. Twijfel je wat er allemaal bij een administratie komt kijken, neem dan eens een kijkje op onze homepage waar je meer te weten komt over hoe wij jou kunnen helpen. Natuurlijk mag je ook altijd  vrijblijvend eens contact met ons opnemen, zodat wij je op weg kunnen helpen!

 

Administratie eenmanszaak opzetten

Een administratie eenmanszaak opzetten begint met het verzamelen van alle inkomende en uitgaande facturen, ook wel inkoop en verkoop genoemd. Een administratie eenmanszaak is niet ingewikkeld. Nadat je alle facturen verzameld hebt, sorteer je ze op datum. Je maakt een overzicht per soort (dus inkoop en verkoop) waarin je alle facturen opneemt onder vermelding van 1) factuurdatum, 2) factuurnummer, 3) leverancier, 4) totaalbedrag inclusief BTW en 5) BTW-bedrag. Als je dit overzicht gemaakt hebt ben je al een heel eind op weg met je administratie eenmanszaak. Nu zou je in feite al een btw-aangifte kunnen doen. Je weet immers hoeveel btw je moet afdragen en hoeveel btw je terug kunt vragen.

 

Administratie eenmanszaak voeren is niet moeilijk.

 

Administratie eenmanszaak Excel

Zoals hierboven beschreven gaat het er bij een administratie eenmanszaak om dat je een goed overzicht voor jezelf creëert. Dit kun je op verschillende manieren doen, maar het handigste en meest toegankelijke is toch wel het gebruik van Microsoft Excel. In Excel kun je een heel mooi overzicht maken dat automatisch de totalen voor je uitrekent. Bovendien zijn de kosten laag, omdat je Excel waarschijnlijk toch al op je computer hebt staan. Het alternatief voor Excel is het gebruik van een boekhoudpakket. Boekhoudpaketten zijn doorgaans wat uitgebreider dan een simpel spreadsheet en in sommige gevallen ook iets gebruiksvriendelijke. Maar, houdt er rekening mee dat een online boekhoudpakket toch al snel tussen de 2o en 50 Euro per maand kost.

Administratie eenmanszaak kosten

De kosten voor een administratie eenmanszaak hangen natuurlijk voor het grootste gedeelte af van wie de administratie voert. Doe je het allemaal zelf? Dan zullen de kosten voor een administratie eenmanszaak beperkt zijn. Laat je een accountant of boekhouder alles voor je doen? Dan moeten die ook betaald worden en kost het uiteraard meer. Maar, belangrijk om te weten is dat het inhuren van een accountant of boekhouder niet altijd veel duurder hoeft te zijn. Vraag jezelf maar eens af: hoe goed ben je zelf bekend met de belastingwetgeving? Ga je aan het eind van het jaar zelf je aangifte Inkomstenbelasting opmaken? Is het antwoord nee, dan zul je toch een professional in moeten schakelen. En als je die dan toch gaat inhuren, is het dan misschien niet veel handiger en voordeliger om hem ook de gehele administratie te laten voeren? Als jij namelijk zelf de administratie voert en het aan het eind van het jaar aan hem overdraagt gaat hij dat toch niet blind overnemen. Hij zal alles controleren en daar betaal je dan ook voor. Vraag jezelf dus af of het al die tijd en moeite waard is om het zelf te doen. Die tijd kun je veel beter in je eigen zaak steken, toch? Bij IBEO kost een administratie eenmanszaak voor een eenmanszaak zonder personeel slechts 99 Euro per maand. Reken maar eens uit hoeveel kostbare uurtjes je daarvoor in je eigen zaak kunt steken!