Ben ik een ondernemer?

Toen mij werd gevraagd een blog te schrijven voor Ik Ben Een Ondernemer was de eerste vraag die bij mij rees; “Ben ik een ondernemer? Wat is een ondernemer of, wanneer ben je een ondernemer?”

Toen ik nog een klein meisje was en andere meiden aan het hinkelen waren (ik was een jaar of acht), plukte ik bloemen, fokte ik konijnen, stond ik op rommelmarkten (waar ik dan ook weer partijen kralen opkocht van de persoon naast mij om ze zelf per stuk te verkopen), maakte ik armbandjes en verkocht ik deze aan ieder willekeurig persoon die in mijn omgeving rondliep. In de meeste gevallen voor het goede doel, mijn school of voor mezelf. Onbevangen en bevlogen van mijn product ben ik er gewoon voor gegaan, zonder na te denken over enige vorm van consequenties. Van het woord ondernemerschap had ik nog nooit gehoord en ik had geen idee hoe je moest ‘ondernemen’.

Ondertussen weet ik dat wel. Het is alweer ruim twee jaar geleden dat ik begon aan het grote avontuur dat ondernemerschap heet. Tijdens mijn afstudeeronderzoek ontdekte ik dat er behoefte was aan persoonlijke communicatie in de vorm van handschriften. Met-handschrift-onder-je-arm de boer op en zo gezegd zo gedaan: Print Personal was een feit. Wat begonnen is met handschriften is uitgerold tot iets met veel meer impact dan ik ooit had gedacht. Wij (inmiddels is ons team uitgegroeid tot vijf personen) bedenken en voeren hele marketingtrajecten uit voor klanten, hebben zelf software ontwikkeld, verzenden liefdesbrieven met onze website www.briefvoorjelief.nl, leggen de laatste hand aan een franchise formule waarmee iedereen persoonlijke kaarten kan sturen en hebben grote klanten als Greetz, Hartstichting, Peugeot en Volvo. Te mooi om waar te zijn eigenlijk.

Vaak hoor je dat ondernemerschap een lang gekoesterde droom is van iemand. En ik kan niet ontkennen dat ik er altijd veel affiniteit mee heb gehad. Echter, ik kende zelf geen echte ondernemers. Dus toen ik begon met www.PrintPersonal.com had ik geen idee hoe ik moest beginnen, want relevante werkervaring had ik immers op mijn 21e niet. Mijn eerste week was dan ook een drama: Ik begon, en na een week achter mijn telefoon te zitten en mijn email nauwlettend in de gaten te houden of er niet ‘per ongeluk’ een aanvraag  binnenkwam werd mij al snel duidelijk dat omzet niet gehaald wordt door te wachten op wat er op je af komt. Daarom ben ik maar snel gaan ondernemen op de manier die ik wel kende, namelijk op de manier van dat achtjarige meisje. Ik ben er gewoon voor gegaan; in het diepe gesprongen, hard gevallen, fouten gemaakt en heel veel geleerd. Nu kan ik terugkijken op een super gave start-up periode en heb de hoop dat de toekomst nog veel meer voor mij in petto heeft.

Achteraf gezien had ik veel dingen efficiënter kunnen doen en denk ik dikwijls; ‘’Als ik dat had geweten!’’. Maar een echte handleiding voor ondernemerschap is er niet. Eigenlijk alleen maar richtlijnen, en dat brengt mij direct terug bij mijn eerste vraag; “wat is een ondernemer en wat is ondernemerschap?” In mijn ogen is ondernemerschap een soort kunst waarin iedereen vrij is om zijn eigen stijl te creëren, de wereld te veroveren en ongebaande paden te bewandelen, zonder beperkingen. En een ondernemer? Het maakt niet uit of je begint vanuit kennis of hobby, of je al 50 of pas 10 jaar oud bent, of je werkervaring hebt of niet. Iedereen kan een ondernemer zijn, zolang je maar gelooft in jezelf. En als het dan allemaal even tegen zit, of ik net niet de omzet heb gehaald die ik voor ogen had, of een klant die ik heel graag wilde hebben niet bij mij terugkomt op het moment dat ik het nodig heb… Op die momenten denk ik aan dat achtjarige meisje dat op de markt stond. Het belangrijkste van die dagen was namelijk niet de hoeveelheid geld dat je aan die dag overhield, maar de hoeveelheid lol die je op zo een dag had. De beste tip die ik iedereen zou willen meegeven…

Manon van Essen