post-thumb

Op Nov 08, 2016

Bar Boca's

Het was in november 2010 dat de net afgestudeerde Philip Saarberg zijn vriend Miguel Mecidi en zijn broer Maarten Saarberg opbelde met de vraag of ze misschien zin hadden om een nieuw eetconcept te realiseren. Maarten was op dat moment werkzaam als consultant en Miguel werkte bij een verzekeringsmaatschappij. Beiden waren ze niet ontevreden met hun huidige baan, maar toch hadden ze het gevoel dat ze dit niet voor eeuwig en altijd wilden blijven doen. Toen Philip in januari belde met de mededeling dat hij het sowieso ging doen, besloten Maarten en Miguel dat ze geen nee gingen zeggen tegen dit nieuwe avontuur.

Het idee achter Boca’s hadden Philip en Miguel opgedaan in Madrid toen zij daar studeerden en stage liepen. Maar een idee alleen is geen garantie voor een succesvolle horeca zaak. Dus het grote googelen begon met vragen als: wat is ondernemen, wat heb je nodig, hoe maak je een stappenplan, hoe kom je aan geld etc. Ook begon de zoektocht naar een geschikte locatie die uiteindelijk eindigde in de Jordanese Westerstraat. Na een grondig buurtonderzoek deden ze een bod en waren ze opeens eigenaar en het grote verbouwen kon beginnen. Zo goed als Maarten kon slopen, zo goed kon Miguel weer opbouwen en ook Philip had zijn eigen kwaliteiten. Bovendien kregen ze hulp van hun netwerk en ook buurtgenoten kwamen regelmatig langs om de jongens succes te wensen. En toen was het uur U. Om iedereen te bedanken voor de hulp werd er een borrel georganiseerd in combinatie met de ‘opening’, dat er direct gasten zouden komen die niet in hun netwerk zaten zouden komen zagen ze even niet aankomen.

bocas2

De begin periode van Boca’s kenmerkte zich door dagen achtereen werken, niet langer dan vier uur per nacht slapen en vaak toch ook nog een biertje drinken (want dat is ook belangrijk). Natuurlijk werden ze in het weekend gesteund door hun achterban die vaak een bezoek kwamen brengen, maar door de week was het wat lastiger. Dankzij de markt op maandag en de buurtbewoners die ook hun Airbnb gasten naar de jongens doorstuurden stond Boca’s binnen twee jaar bekend als een zaak die dankzij het nieuwe concept van betaalbaar lunchen en oneindig/eeuwig borrelen altijd vol zat. En dan stonden ook nog eens de bewoners van de Pijp voor de deur: of zij niet een Boca’s dichter bij huis konden krijgen.

Doordat Philip, Maarten en Miguel alle drie ervaring hadden in de horeca hebben ze tot nog toe niet hele grote fouten gemaakt. Maar dat heeft ook te maken met de wisselwerking tussen hun kwaliteiten. Doordat ze alle drie andere aandachtspunten hebben en elkaar daar volledig in vertrouwen komt dit het ondernemen ten goede. Zo is Miguel vooral bezig met de marketing, de communicatie, de planning en wat er op de werkvloer gebeurd. Philip focust zich op de keuken en het personeel en Maarten doet vooral de personeelszaken en de administratie. “Natuurlijk kan het zijn dat er zo nu en dan wat onenigheid is, maar ze vinden elkaar vaak in het midden. Dat is misschien wel onze kracht, elkaar scherp houden en toch van elkaar leren. Zonder meningsverschillen kom je nu eenmaal niet op een goed idee,” aldus Maarten.

bocas3

Natuurlijk heeft het ondernemen ook minder leuke kanten. Nu het team dat inmiddels uit zeventig man bestaat brengt natuurlijk de nodige uitdagingen met zich mee. Om dit te minimaliseren kiezen ze bij Boca’s voor personeel van tweeëntwintig jaar of ouder. Volgens Philip heeft iemand van 23 heeft nu eenmaal meer levenservaring en verantwoordelijkheidsgevoel, dit geeft meer rust en daar heeft iedereen baat bij.

“Het leuke aan het ondernemen is natuurlijk dat je eigen baas bent. Als het mooi weer is zit je zo op het strand. Het kan trouwens ook gebeuren dat je opeens in de keuken staat af te wassen als ze je daar nodig hebben. Als je een restaurant of café wil beginnen moet het wel echt in je zitten. De oprechte horeca glimlach die herken je zo”, aldus Miguel“Ondernemen in de praktijk leer je niet uit een boek, het gaat echt om learning by doing. Weet je iets niet? Dan vraag je hulp.”

bocas1

Volgens Maarten is het de kunst om je te laten helpen door je omgeving. “Als je iets opbouwt met je omgeving dan is de gunfactor wat hoger en dan heb je voor je het weet ook een Boca’s in Rotterdam geopend.”

De Rotterdamse locatie van Boca’s moet je overigens niet zien als een copy paste van de twee zaken in Amsterdam. “Ook hier hebben we weer grondig buurtonderzoek gedaan. Er zijn hier bijvoorbeeld minder toeristen en de inwoners van Rotterdam zijn niet te vergelijken met Amsterdammers. Een ander verschil is dat er in Rotterdam veel meer ruimte is. Hierdoor is er een groter terras, daar moet je ook weer rekening mee houden. Bovendien moet je als horeca ondernemer een bepaalde klik voelen met de buurt. Het liefst zou ik hier de hele dag op de werkvloer staan, want dat is eigenlijk gewoon het allerleukst aan het ondernemen.

bocas5

Share:

Ik wil IBEO!