Cross selling en Upselling, zo doe je dat!

In de horeca zijn er verschillende omzetverhogende technieken. Vandaag bespreken we cross selling en upselling. Hoe zorg je ervoor dat je personeel dit toepast in de praktijk? IBEO zet alles voor je op een rij.

Allereerst, wat cross en upselling precies. Cross selling betekent dat je de klant een extra product of service aanbiedt bij hetgeen ze al van plan zijn te gaan kopen of al hebben gekocht. In de horeca kan het bijvoorbeeld zo zijn dat een gast een kopje koffie bestelt en je vervolgens vraag of hij of zij er ook wat lekkers bij wil eten.

Bij upselling draait het erom dat je de klant een beter, nieuwer of sneller product aanbiedt dan ze eigenlijk van plan zijn te gaan kopen. Stel een gast wil graag een glas witte wijn en je laat hem of haar kiezen tussen twee iets duurdere wijnen terwijl er ook een wat minder dure huiswijn is.

Dit klinkt natuurlijk erg eenvoudig, maar het is vrij ingewikkeld, vooral omdat je niet opdringerig over wil komen naar je gasten toe. Zij moeten wel het gevoel krijgen dat je ze een plezier doet. Daarom hier enkele tips!

Praat beeldend
Probeer zo beeldend mogelijk te praten zodat het extraatje nog aantrekkelijker wordt. Denk hierbij aan: “De appeltaart is vers gebakken” of “De appels voor de taart heeft de boer vanochtend gebracht”.

Wees duidelijk
Geef de klanten niet te veel keuzes. Bestellen ze een bepaald gerecht geef dan de keuze voor maximaal twee wijnen die er lekker bij zijn. Ook als ze een koffie bestellen overval ze dan niet met heel veel opties voor taartjes, maar houd het kort en overzichtelijk.

Probeer met de klant mee te denken
Komen je klanten borrelen en willen ze graag wijn? Adviseer ze dan dat het voordeliger is om direct een fles te bestellen in plaats van losse glazen. Dit wordt ook wel deepselling genoemd en het houdt in dat je meer van hetzelfde probeert te verkopen. Klanten met bijna lege glazen kan je ook voorstellen om nog een rondje te nemen voordat ze daar zelf mee komen.

Gebruik foto’s & combineer
Heb je ruimte over op je borrelkaart? Probeer dan een afbeelding te plaatsen van een drankje met een snack. Een combinatie doet het altijd goed. Bestellen de mensen het afgebeelde drankje, dan krijgen ze vaak automatisch zin in de snack die erbij afgebeeld staat.

Op=op
Bestellen je klanten een kopje koffie of thee dan kun je ze misschien verleiden om wat extra’s te bestellen door te zeggen dat er nog maar een paar van zijn. Schaarste zorgt vaak voor vraag.

Maak medewerkers enthousiast
Het allerbelangrijkste is dat je medewerkers enthousiast zijn en hart voor de zaak krijgen. Als de sfeer goed is kan je bijvoorbeeld een beloning uitreiken aan de medewerker die een bepaald product het meest heeft verkocht. Wil je er geen wedstrijd van maken? Zorg er dan gewoon voor dat jouw medewerkers de kaart super goed kennen zodat ze met hun eigen creativiteit de klanten goed kunnen bedienen.

Ben je een horecaondernemer?
Laat het leukste team jou helpen

Word vandaag nog klant en je krijgt je eerste maand gratis.

Ja, ik wil klant worden