post-thumb

Op Nov 08, 2016

Hoe neem je mensen aan?

Natuurlijk heeft dit artikel een heel hoog ‘no shit, Sherlock’ gehalte, maar op het net wordt er gewoon weinig geschreven over hoe je als ondernemer nieuwe mensen aanneemt. Vooral als jij jouw bedrijf alleen gestart bent is het belangrijk om te weten hoe je dit precies moet aanpakken.

Het komt er eigenlijk op neer dat jij met heel je hart en ziel gezwoegd hebt om je bedrijf te starten en nu ben je genoodzaakt iemand te vinden die je volledig vertrouwd en die dezelfde instelling heeft als jij. Alleen als dat het geval is kan jouw bedrijf excelleren. Neem je en lapzwans aan? Dan kan je beter meteen je faillissement aanvragen. Het is daarom belangrijk om op deze drie punten te letten:

Persoonlijkheid Natuurlijk zijn ervaring en talent belangrijk, maar dat betekent niet dat degene per definitie ook de meest aantrekkelijke persoonlijkheid heeft . Aan de hand van één gesprek is het lastig inschatten of iemand een persoonlijkheid heeft die bij jouw onderneming past. Maar het gaat wel om de overlevingskansen van jouw bedrijf. Al nodig je een potentiële werknemer honderdduizend keer uit (het moet natuurlijk niet akward worden) pas als het goed voelt neem je iemand aan. Iemand kan wel zeggen dat hij een echte teamspeler is, zorg ervoor dat je echt zeker weet dat dit waar is.

Talent Bij Talent draait het ook om iemands achtergrond en werkervaring. Maar, een kandidaat met minder werkervaring moet je niet te snel afschrijven. Het kan zijn dat een sollicitant niet in detail treedt over de inhoud van zijn stage omdat hij vermoedt dat dit niet interessant is. Vraag daarom door. Verschillende stages kunnen een sollicitant meer ervaring geven dan iemand die al jaren dezelfde functie uitvoert. Wees daarom duidelijk in wat voor talent je precies zoekt. Bedenk vijf kernwaarden waar hij aan moet voldoen en beslis van tevoren wat je doet als de kandidaat een van deze kernwaarden niet bezit. Is het onoverkoombaar of betekent dit nog niet direct einde oefening.

Drive Ook dit is natuurlijk moeilijk in te schatten na één of twee gesprekken. Maar duidelijk is dat de ontwikkeling van een bedrijf meer gebaat is bij werknemers die graag een stap extra zetten. Van werknemer’s die graag collega’s helpen, zonder moeite langer op kantoor blijven en actief meedoen aan bedrijfsmeetings kan je er niet genoeg hebben. De productiviteit van je medewerkers bepaalt gewoonweg het niveau van jouw onderneming.

Hoe kan je dit alles nu het beste in praktijk brengen? Maak een draaiboek voor het aannemen van werknemers. Dit is geen tijdloos document. Elke maand moet je nagaan of dit draaiboek nog relevant is en nieuwe ervaringen kunnen er in worden verwerkt. Tot slot moet je ook niet te beroerd zijn om eventuele werknemers te ‘laten gaan’ als zij jouw bedrijf niet verder helpen.

Share:

Ik wil IBEO!