Lot Sixty One

Ruim zes jaar geleden openden Adam Craig en Paul Jenner in Amsterdam West Lot Sixty One Coffee Roasters. De jeugdvrienden uit Australië waren al langere tijd werkzaam in de koffie business in New York en Groot-Brittannië waar ze een paar koffiebarretjes hadden. Toen het tijd was voor de volgende stap besloten Adam en Paul dat Amsterdam wel een geschikte locatie was om nog meer te leren over het zelf branden van koffie.

Vanaf het begin was de koffiezaak op de Kinkerstraat een succes. Omdat Paul en Adam niet echt een netwerk hadden in Nederland was het wel even spannend. Gelukkig werd de koffiezaak en branderij snel omarmd door de buurt en door nieuwsgierige voorbijgangers. Een marketingstrategie was er niet, maar door de groei is er nu wel een structurele aanpak. De focus van Lot Sixty One ligt naast het bedienen van de klanten in de zaak, vooral op het leveren aan horeca klanten, tankstations en kantoren.

 

In Nederland is nog veel ruimte voor specialty coffee. Dat is de meest kwalitatieve koffie afkomstig van de kleinste boerderijtjes. Er is dus geen massaproductie en er zit niet de meeste marge op, maar het is gewoon heel erg leuk om de bestaande markt te veranderen en echt lekkere en goede koffie te verkopen. Natuurlijk is het ook een uitdaging omdat er nog geen gebaande paden zijn die je kan bewandelen.

Het belangrijkste van het ondernemen met je eigen product is volgens de jongens van Lot Sixty One dat je altijd moet geloven in wat je verkoopt: “Na langere tijd gaan ondernemers vaak concessies doen, maar dat gaat ten koste van je eigen merk. Wij kopen en verkopen alleen wat wij lekker vinden. Ook is het belangrijk dat je dingen uit handen kan geven, zoals de boekhouding als je daar zelf niet goed in bent. Zo kan jij je concentreren op je eigen product.

Een andere belangrijke tip van de jongens van Lot Sixty One is dat je een goed plan moet hebben. “Mensen zien vaak op tegen het ondernemerschap omdat het vrij onzeker kan zijn, maar dat valt heel erg mee als je een goed plan en een duidelijke visie hebt. Een van de dingen die je tijdens het opstellen van het ondernemersplan in je hoofd moet houden is de vraag hoe ver je voor je klanten wilt gaan. Als je heel erg gedreven bent, dan kan je heel veel hebben. Ook als het even wat minder gaat.”

 

Ben je een horecaondernemer?
Laat het leukste team jou helpen!

Meld je vandaag aan en je krijgt je eerste maand gratis.

Plan een demo

Recente berichten