Muziek als onderdeel van je horeca businessplan. Acht tips!

Heb je het idee dat achtergrondmuziek in een horecagelegenheid niet echt een big deal is? Dan heb je het goed mis. Volgens Amerikaans onderzoek kan de juiste muziek je omzet een enorme boost geven. Hierbij maar liefst 8 tips waar je op moet letten bij het samenstellen van de perfecte playlist.

Ken de regels
Voordat je als een dolle aan de slag gaat met het maken van een playlist is het verstandig om eerst je te verdiepen in wat precies de regels zijn. Je Spotify-abonnement is bijvoorbeeld alleen bestemd voor privé gebruik. Als je muziek draait in je onderneming moet je ervoor betalen (behalve als je zelf de hele dag gaat zingen, maar of je daar je gasten gelukkig mee maakt is nog maar de vraag).

Breng je klantverkeer in kaart
Elke horeca onderneming heeft wel een moment op de dag dat er wat minder gasten zijn. Probeer deze dip’s niet te voorkomen door luide opzwepende muziek aan te zetten. Juist rustige muziek zorgt ervoor dat (vaste) gasten langer blijven zitten en meer drankjes consumeren.

Breng je klant in kaart
Wat voor gasten bezoeken jouw zaak? Met een beetje speurwerk kan je eenvoudig online achterhalen welke muziekvoorkeuren jouw gasten hebben. Probeer deze gegevens ook enigszins te verwerken in je liedjeskeuze (je weet zelf hoe erg je kan genieten als je eigen lievelingslied onverwachts wordt gedraaid).

Wees objectief
Jouw muzieksmaak is niet per sé wat jouw gasten willen horen. Daarom is het nogal belangrijk om jouw voorkeuren zo veel mogelijk los te laten. Hoe moeilijk het ook is.

Probeer exclusief te zijn
De top 40 kennen we allemaal wel, ga dus voor jouw playlist op zoek naar de hidden gems uit de muziekindustrie. Verdiep je in de albums van de artiesten die passen bij de sfeer in jouw zaak.

Laat de tijd van de dag leidend zijn
En dan zijn dit de vuistregels:

  • Vroeg open – rustige muziek
  • Lunch (doordeweeks) – Hits zijn toegestaan (ook omdat het conversatiestarters zijn)
  • Lunch (weekend) – Wees onderscheidend maar laat je gasten ontspannen
  • After Office of Avonden in het weekend – Authentieke feelgood music die niet te wild is.
  • Tussen borrel en diner – Laat de muziek niet storend zijn voor de gesprekken

Maak een plan B
Zorg ervoor dat je altijd een back-up playlist hebt. Wordt het onverwachts een wilde avond? Speel daar dan op in met wat meer opzwepende muziek.

Het volume is het belangrijkst
Luide muziek is terror voor je gasten die willen converseren, maar té zachte muziek ook, omdat ze zo het gevoel hebben dat hun gesprekken door iedereen kunnen worden gehoord.

 

Ben je een horecaondernemer?
Laat het leukste team jou helpen

Word vandaag nog klant en je krijgt je eerste maand gratis.

Ja, ik wil klant worden