SponsorVisie

Door Lauressa op 1 september 2017
Leuk nieuws

Ex-tophockeyer Peter van Baak werkte al een aantal jaar in loondienst als ondernemersadviseur toen hij een ingeving kreeg om zijn eigen bedrijf te starten op het gebied van sponsorwerving voor sportclubs. Maar alleen een goed idee zet nog geen zoden aan de dijk. Hij had de nodige IT-kennis nodig. Toen zijn compagnon en IT consultant Rick van Breugel niet veel later zei: “Ik doe meewas SponsorVisie een feit.

Kort gezegd helpt SponsorVisie sportclubs aan een effectiever sponsorbeleid door structurele ondersteuning en technische hulpmiddelen. Creativiteit en IT wordt gecombineerd om sportclubs te helpen met uitdagingen als gebrek aan vrijwilligers, specifieke kennis en inkomsten. De kant-en-klare concepten van SponsorVisie zijn voor elke sportvereniging toepasbaar waardoor sportorganisaties en sponsoren meer resultaat halen met minder moeite. Voor een beperkte investering (vanaf € 250 per jaar) haalt kennis, IT-oplossingen en veel tijdsbesparing in huis. Sterker nog: de sponsorwerving verloopt gedeeltelijk geautomatiseerd.

Vanuit huis werden de eerste stappen gezet om het idee uit te werken, maar besloten ze toch een kantoorruimte te betrekken. “Toen we onze eigen ruimte hadden zagen we elkaar elke dag, dat maakte de communicatie veel makkelijker en wordt je huis dan ook weer een plek waar je echt thuis kan zijn en dat is wel heel relaxed. Natuurlijk was het in het begin hard werken voor weinig, bovendien heb je als ondernemer veel meer keuzes, want je kan alles doen wat je wil. Dat maakt het ingewikkeld. Als je voor een baas werkt heb natuurlijk ook wel vrijheid, maar dat is altijd binnen bepaalde kaders.”

Het leukste aan het ondernemen vindt Peter om met zijn eigen ding bezig te zijn. “Alles wat we doen, doen we nu voor onszelf. Gaat het goed, dan worden we direct beloond. Maken we een fout, dan lossen we het zelf op. Hierdoor zijn we verantwoordelijk voor ons eigen succes. Die vrijheid en eigen verantwoordelijkheid zijn geweldig”

Het ondernemen zelf heeft Peter voornamelijk geleerd in de praktijk. “Als ondernemer is het belangrijk altijd te blijven kijken wat er om je heen gebeurd en je blijven ontwikkelen. Dat houdt nooit op. Je kan niet alles zelf verzinnen en verzint zelden direct de ideale oplossing. Daarom moet je proberen alles zoveel mogelijk te toetsen. Er is maar één iemand die echt weet of jouw idee briljant is en dat is degene die ervoor moet betalen.”

Volgens Peter is het belangrijk om als succesvol ondernemer zelfkritisch te zijn, hard te werken en doorzettingsvermogen te hebben. “Als iets in een keer goed gaat is dat echt uniek. Er is gewoon altijd wat te doen en je moet jezelf constant afvragen wat beter en slimmer kan en dit vervolgens toetsen bij je klanten. Alleen dan kan je met je eigen ideeën een markt veranderen.”

Recente berichten