Wat als je klant (zegt dat hij) geen geld bij zich heeft?

Het komt helaas bij elke horeca zaak wel eens voor dat een gast probeert weg te lopen zonder te betalen. Betrap je hem of haar op heterdaad, dan is het belangrijk om te weten wat je als eigenaar moet en kan doen. Hier maar liefst 7 adviezen die het niveau van ‘doe maar de afwas’ ontstijgen!

Blijf rustig
Het belangrijkste is natuurlijk dat je gedoe wil voorkomen. Je kan de gast vragen om even mee naar binnen te lopen. Hierdoor wordt het weglopen een stuk lastiger en worden andere gasten niet gestoord door het ongemak. Bovendien wordt het zo een stuk moeilijker om weg te lopen.

Rek tijd
Probeer de gast zo lang mogelijk binnen te houden mocht politie eventueel gebeld zijn. Dan kunnen zij het van je overnemen als jullie er samen niet uitkomen.

Wees behulpzaam en praat
Probeer zo veel mogelijk van de gast te weten te komen. Je mag vragen naar het identiteitsbewijs, maar de gast is niet verplicht deze te laten zien. Als je bijvoorbeeld zo vriendelijk bent om de tas of jas van de gast naar binnen te dragen en deze buiten zijn bereik te houden wordt het moeilijker om snel weg te rennen.

Gebruik geen geweld
Als je gast weigert te betalen is het verboden hem of haar tegen zijn wil vast te houden. Ook is het niet mogelijk om bezittingen van je gast af te pakken.

Probeer tot een overeenkomst te komen
Je kan aan de gast voorstellen dat hij een andere keer terugkomt om te betalen. Wellicht kan de gast zijn of haar telefoon achterlaten als borg?

Check de leeftijd
Is de horeca piraat onder de 16 jaar, dan zijn de ouders ook aansprakelijk. Je kan dan altijd voorstellen om even de ouders te bellen.

Afwassen is geen optie
Stelt uw gast voor om een middag te komen afwassen dan kunt u direct melden dat dit geen goede oplossing is. Je gaat dan namelijk een dienstverband aan met hem of haar en daar horen nu eenmaal administratieve en juridische verplichtingen bij. Dit is dus absoluut geen aanrader.

Al met al is het verstandig om de sfeer goed te houden, want niemand zit te wachten op commotie en herrieschopperij in de zaak. En tot slot is het goed om te weten dat je werknemer niet aansprakelijk is behalve als er sprake is van aantoonbare opzet of bewuste roekeloosheid.

Ben je een horecaondernemer?
Laat het leukste team jou helpen!

Meld je vandaag aan en je krijgt je eerste maand gratis.

Plan een demo

Recente berichten