Wat je als ondernemer kan leren van het Casino

Door Lauressa op 23 mei 2017
Leuk nieuws

Het casino is natuurlijk de ultieme plek om elke maand afscheid te nemen van je salaris. Maar het gokhuis kan ook een inspiratiebron zijn voor startups als het gaat om customer experience. Er is namelijk geen plek ter wereld waar dit zo hoog in het vaandel staat als bij een casino. En ze doen het goed, want de klanten blijven komen. En dat is precies wat jij als beginnend ondernemer ook wil. Dus daarom deze tips.

Maak het spel eenvoudig

Probeer het aantal ‘ingewikkeldheden’ waar jouw nieuwe klanten mee te maken krijgen te minimaliseren. Hoe minder frictie, hoe beter. In het casino krijg je ook geen ellenlange uitleg over hoe het spel werkt. Het is zitten en spelen zonder rompslomp. Zorg er dus voor dat jouw klanten en bezoekers zo snel mogelijk krijgen waar ze voor komen.

Schud je kaarten niet met de hand

Automatiseer zo veel mogelijk, zo kan je meer aandacht besteden aan zaken die echt belangrijk zijn, zoals het tevreden stellen en houden van je klanten. In een casino is dit ook het geval. Achter het ‘eenvoudige spel aan een tafel’ zitten duizenden geautomatiseerde systemen die er voor zorgen dat dealer en klant zo weinig mogelijk gedoe aan hun hoofd hebben.

Klanten zijn one of a kind

Casino’s doen er alles aan hun klanten zo goed mogelijk te leren kennen om zo de user experience te verhogen. Hoe blijer de klant, hoe lang hij blijft spelen. Natuurlijk wil jij als bezoeker die dobbels nog wel een keer gooien als net je lievelingsdrankje gratis voor je neus wordt gezet. Probeer je te verdiepen in je klanten, het is niet eenvoudig, want oog voor detail vergt veel energie, maar het is zeker de moeite waard.

Houd altijd een troef achter de hand

Een loyale klant is een groot goed, want het merendeel van jouw klanten is eigenlijk continu op zoek naar een betere deal. Extreem loyale klanten kan je krijgen door een extraordinaire service te bieden. Daarom zijn klanttevredenheidsonderzoeken zo belangrijk. Elke klant is namelijk een potentiële loyale klant die voor altijd bij je wil blijven.

Doe alsof je in Ocean’s Eleven zit

Casino’s weten precies wat jij denkt omdat zij namelijk bedacht hebben wat jij moet denken zodra je een voet over de drempel zet. Elke stap die je vervolgens maakt wordt onder een vergrootglas gelegd en geanalyseerd. Over alles is nagedacht; van de vorm van de deurkrukken tot de aroma’s die verspreid worden bij de gokkasten, alles wat je ziet is het resultaat van een heel lang en gedetailleerd denkproces. Maar ook bij startups zit het goud in de details. Zorg daarom dat elk moment van klantcontact tot in de puntjes is uitgewerkt.

Laat niet in je kaarten kijken

Wat een casino verkoopt is eigenlijk adrenaline. (Bijna) Niemand gaat naar een casino omdat ze het spel zo leuk vinden. Mensen houden nu eenmaal van entertainment en spanning. Probeer jouw klanten ook deze spanning te geven door bijvoorbeeld kortingen te geven waardoor ze het gevoel krijgen dat ze ‘winnen’.

Afijn, casino’s zijn natuurlijk de boemannen van de maatschappij, maar als je ze ziet als als studie object kan je nog veel van ze leren.

Recente berichten