Business plan schrijven

Het starten van een bedrijf doe je niet van de ene op de andere dag… Maar eigenlijk toch ook wel! Het hoeft namelijk helemaal niet zo moeilijk te zijn! Het ligt er natuurlijk vooral aan wat voor een bedrijf je wilt gaan starten. Kun je het bedrijf zelf financieren? Heb je geld nodig van investeerders of een bank? Heb je een pand nodig waar je jezelf gaat vestigen, of heb je in het begin voldoende aan een flexibele werkplek? Hoe je het ook doet, de te nemen stappen bij het starten van een eigen bedrijf zijn vrijwel altijd hetzelfde. Een kort overzicht van wat je moet doen geven we je in deze blog.

Het business plan

Een business plan schrijven; het klinkt misschien als een cliché, maar een goede start van een onderneming begint met een gedegen business plan. Een business plan is niet alleen belangrijk voor een bank of investeerder, maar ook voor jezelf. Door het schrijven van een business plan kom je er namelijk precies achter wat je nu exact wilt gaan doen. En misschien nog wel belangrijker; ook wat je beslist niet wilt gaan doen. Het zou toch jammer zijn als je hier na de start van je eigen bedrijf pas achter komt, toch? Zo zou het bijvoorbeeld best eens kunnen zijn dat een aantal onderdelen van je business plan, een paar mooie ideeën, in de praktijk gewoon helemaal niet rendabel kunnen zijn. De vraag is dan of je het idee misschien ergens aan moet passen zodat ook de financiële plannen realistisch blijken. Bovendien heb je na het schrijven van een goed business plan ook meteen een mooi draaiboek voor als je daadwerkelijk start. We gaan hier niet verder in detail in op het schrijven van een business plan, maar onderschat deze stap niet. Het geeft niet alleen de bank of andere belanghebbenden een goed inzicht, maar vooral jouzelf!

Financiering regelen

Eerst ga je een business plan schrijven, daarna is het tijd voor de financiën. Heb je zelf geld gespaard of heb je niet zo veel nodig om te kunnen starten? Dan ben je snel klaar, gaan met die banaan! Heb je wel geld nodig, dan kun je verschillende opties overwegen. Je kunt natuurlijk naar de bank gaan voor een lening. Echter, banken staan niet altijd te springen om startende ondernemers te financieren en vragen je meestal ook om er iets tegenover te zetten. Zij zullen dus niet snel “ideeën” of werkkapitaal financieren, maar eerder zaken als een bedrijfspand, bedrijfsmiddelen of inventaris. Daarnaast zal een bank je vrijwel altijd vragen persoonlijk mee te tekenen voor het krijgen van een lening. Dat betekent dat je een groot risico loopt (en dat valt niet af te dekken met een BV). Een alternatief voor een lening bij de bank kan een investeringsmaatschappij zijn (ook wel seed funds, business angels, etc. genoemd). Investeerders willen in ruil voor het geld doorgaans een ‘belang’  in jouw bedrijf, zodat zij mee kunnen profiteren wanneer jij het ooit kunt verkopen. Dat is ook de reden dat de meeste investeerders (degene die investeren in startende bedrijven) meestal op zoek zijn naar nieuwe, innovatieve ideeën die ‘schaalbaar’ zijn. Dat wil zeggen dat ze makkelijk groots uit te rollen zijn.

Een business plan schrijven is de belangrijkste stap tot een succesvolle start.

Naar de kamer van koophandel

Business plan schrijven; check, geld op zak; check, tijd om te gaan ondernemen! En dat avontuur start bij de Kamer van koophandel. Start je een eenmanszaak of een VOF, dan kun je gewoon bij de KvK binnen lopen en jezelf inschrijven. Als je vanuit een BV gaat ondernemen meldt doorgaans de notaris, na het oprichten van de BV, de BV aan bij de KvK. Hoe dan ook, op het moment dat je bij de KvK bent aangemeld ben je officieel een bedrijf. De KvK meldt jouw vervolgens weer aan bij de belastingdienst. Na een paar weken ontvang je post van de belastingdienst waarin de bevestiging van inschrijving van jouw nieuwe bedrijf staat. De belastingdienst laat je dan ook weten voor welke belastingsoorten jij aangifteplichtig bent. Denk je dat het niet helemaal goed gaat? Dan is het verstandig om hierover een boekhouder of accountant te raadplegen.

Het bedrijf opbouwen

Nadat je bent ingeschreven kun je namens jouw bedrijf gaan handelen. Je kunt nu spullen aanschaffen, contracten afsluiten, werknemers in dienst nemen, etc. Ook nu geld weer dat je het beste terug kunt vallen op je eerder geschreven business plan. Daarin heb je immers een plan getrokken, niet waar? Zaken waar je wellicht nog tegenaan zult lopen zijn juridische zaken zoals het opmaken van standaard contracten of je algemene voorwaarden. Maar misschien heb je ook wel bepaalde vergunningen nodig om in jouw branche te mogen ondernemen. Heb je jezelf goed verzekerd? Je hoeft jezelf ook weer niet over te verzekeren, je bent immers een ondernemer, maar sommige zaken kun je maar beter afdekken. Win hierover eens wat informatie in bij een verzekeringsagent of kijk eens rond op internet waar je andere ondernemers ontmoet die tegen dezelfde vragen aanlopen of daar al eerder tegenaan gelopen zijn. En dan misschien wel het allerbelangrijkste waar je tijdens de start van je eigen bedrijf op moet letten: de cashflow!

In het begin zal de verkoop / omzet misschien wat tegenvallen. Vaak is die gedurende de eerste periode van je nieuwe bedrijf wat lager dan je in gedachte had tijdens het business plan schrijven. Zorg er dus voor dat je ook met de uitgaven rustig aan doet. Zodat je eventuele financiële klappen op kunt vangen. De meeste startende ondernemers gaan namelijk failliet door liquiditeitsproblemen en helemaal niet zo zeer omdat ze een slecht idee hadden! Wil je wat meer informatie over het starten van een eigen bedrijf of loop je ergens tegenaan? Bel een keer met IBEO – 0207542399 – wij kunnen altijd een keer vrijblijvend met je meedenken.