Corona nieuws voor ondernemers


Al het corona nieuws voor ondernemers direct in je inbox?


Wij hebben gemerkt dat onze nieuwsbrieven met betrekking tot het ondernemerschap en de coronamaatregelen erg op prijs worden gesteld door al onze ondernemers, daarom hebben wij besloten om naast het publiceren van onze nieuwsbrieven ook een live blog bij te houden om jullie nog sneller op de hoogte te brengen van al het ondernemersnieuws met betrekking tot de coronacrisis.


Maandag 6 april 2020
De NOW is live en op dit moment goed bereikbaar. Hieronder een overzicht van alle zaken die je op orde moet hebben en welke gegevens je nodig hebt.
  1. Zaaknummer aanvraag Werktijdverkorting – Heb je de WTV destijds aangevraagd? Dan heb je een zaaknummer in je mail ontvangen. Houd deze bij de hand.
  2. Loonheffingennummer   
  3. Bepaal van te voren vanaf welke datum je wil dat het omzetverlies in gaat. Denk goed na welke maanden voor jou het gunstigst uitpakken (je kan kiezen uit 1 Maart, 1 April of 1 Mei).
  4. Je verwachte omzet verlies in percentage uitgedrukt moet je ook paraat hebben.
  5. Iban-nummer – Dit moet het iban-nummer zijn dat bij de belastingdienst bekend is.
  6. Zorg voor een printer en scanner. Aan het einde van de aanvraag moet je het formulier uitprinten, ondertekenen (door een bestuurder of tekeningsbevoegde), inscannen en weer uploaden.
  7. Van het Iban nummer een kopie afschrift. Dit afschrift kan je gewoon downloaden (in pdf) in de bankomgeving.
  8. Het uploaden van het bankafschrift en het ondertekende formulier volgt in laatste stap!
Succes!



Maandag 6 april 2020
Afgelopen week was een bewogen week. De NOW regeling werd bekend, maar is toch weer niet helemaal duidelijk. Hij is klaarblijkelijk nog niet goed genoeg uitgewerkt en we zijn ook heel benieuwd naar maandag als de aanvragen ingediend kunnen gaan worden. Gaat de site van het UWV het aan kunnen? En kan je jouw specifieke situatie wel kwijt in de aanvraag? Wij zitten in ieder geval klaar om jullie bij te staan waar nodig maandag. Bel ons direct bij vragen. We proberen de hele dag met z’n allen telefonisch beschikbaar te zijn.

Extra mogelijkheid aanvraag uitstel belastingen
Naast de door ons reeds gecommuniceerde mogelijkheid om bijzonder uitstel van belastingen aan te vragen, kan je nu ook online direct uitstel voor alle belastingen aanvragen. Dat kan door in te loggen met je DigiD bij de belastingdienst en daar deze aanvraag in te vullen. 

Ook is de regeling verruimd. Naast inkomstenbelasting, omzetbelasting (BTW), vennootschapsbelasting en loonbelasting krijgen ondernemers nu ook uitstel voor de volgende belastingsoorten:

  • Accijns
  • Kansspelbelasting
  • assurantiebelasting
  • verhuurdersheffing
  • energiebelasting
We zijn blij met deze verruiming en het sneller en eenvoudiger maken van de aanvraag.

TOZO
We krijgen berichten te horen dat er veel obstakels zijn bij de aanvraag van de TOZO. Ondanks dat de rijksoverheid duidelijk heeft aangegeven wie onder welke voorwaarden gebruik kan maken van deze regeling, gaan gemeenten hier toch eigen voorwaarden aan stellen. We hopen dat ze dan snel worden teruggefloten. Eisen die ze stellen en ons inziens sowieso niet mogen zijn:

– Vermogenstoets
– partnerinkomenstoets

Probeer liquide te blijven
Ondanks dat het moeilijk is, is het aan te raden toch initiatieven te ontplooien om enigszins liquide te blijven. We willen dan ook enkele initiatieven van onze klanten met jullie delen ter inspiratie:

Wijnvoorraad verkopen
Een van onze klanten is begonnen met het verkopen van al z’n wijnen met slechts een paar euro opslag. Dit omdat een grote wijnvoorraad een grote berg dood geld is. In deze tijden is dat geld hard nodig om de lopende kosten te betalen. Winst telt dan ook niet, het doel om liquide middelen binnen te krijgen is nu heilig.

Foodboxen
Steeds meer van onze klanten verkopen kant- en-klare menu’s, borrelboxen, of cocktailsets en met succes! Er zijn er onder ons die meer dan 100 van zulke boxen per dag verkopen. Een super manier om de vaste lasten te kunnen blijven dekken.

Bier inblikken
Een van onze klanten die eigen bier brouwt, heeft een inblikmachine aangeschaft om haar bier per blik te kunnen verkopen en het gaat super! Vaste gasten komen massaal een lekker blikje bier halen.

Dit was het voor nu, zodra er meer nieuws is houden we je vanzelfsprekend op de hoogte!



Vrijdag 3 april 2020
De afgelopen weken zijn alle ondernemers volledig overdonderd door alle nieuwe regelingen en we kunnen ons goed voorstellen dat je even door de bomen het bos niet meer ziet.

Daarom HIER een overzicht om je wegwijs te maken in deze uitdagende tijd!




woensdag 1 april 2020
Vandaag was een dag van veel nieuws en ook nog eens heel veel relevant nieuws voor jullie als ondernemer.

In ieder geval is vandaag ook bekend geworden dat de maatregelen geldend tot 6 april verlengd worden tot 28 april. Wel leek de premier, uiteraard met veel voorbehouden, er op te hinten dat dan de maatregelen gefaseerd afgebouwd konden gaan worden. Laten we daarom hopen dat we het terrasseizoen nog tot een succes kunnen maken en we weer naar de kapper kunnen.

NOW-regeling
In onze vorige nieuwsbrief van vandaag hebben we al de feiten benoemd die vandaag bekend zijn gemaakt rondom de NOW-regeling.

Echter blijven er daarna nog een hoop vragen over. De vragen die we nu in beeld hebben zijn:

  1. Wat als je in 2019 nog niet open was?
  2. Wat als je in 2019 gedeeltelijk open was?
  3. Wat als je in januari 2020 een hele hoge loonsom had? Dan geeft de vergelijking met de loonsom van maart wellicht een vertekend beeld
  4. Wat als blijkt dat ik een deel moet terug betalen? Wordt daar bijvoorbeeld rente over berekend?
  5. Welke maanden kan ik het beste opgeven (dit kun je goed met ons overleggen en kunnen we met je uitrekenen).
  6. Hoe om te gaan met Payroll

We hopen snel ook antwoord te kunnen geven op bovenstaande vragen.



dinsdag 31 maart 2020
Zojuist heeft Minister Koolmees een persconferentie gehouden om ons te informeren over de NOW regeling. Het belangrijkste nieuws uit deze persconferentie is dat het loket voor de aanvraag op 6 april open is. Ook benadrukte hij nogmaals dat ook de kosten voor flexwerkers worden gecompenseerd. De belangrijkste punten uit zijn persconferentie zetten we hier voor je op een rij:

Het loket is open op 6 april en gaat via het UWV.  Heb je als ondernemer nog geen e-herkenning dan adviseren wij deze nu nog aan te vragen.

De kosten voor flexwerkers worden ook vergoed. Dit staat nu niet opgenomen als verplichting om door te betalen. 

De regeling geldt met terugwerkende kracht tot 1 maart 2020 

Na de aanvraag ontvang je binnen 2 tot 4 weken het eerste voorschot (80% van de aanvraag).

Omzetverlies wordt bepaald door een kwart van de omzet van 2019 af te zetten tegen de maanden maart, april en mei. Zie je in jouw geval de omzetdaling pas later dan mag je ook een andere periode dan maart, april en mei kiezen. 

De maximale vergoeding per personeelslid is €9.538. 

Het gaat om de echte loonsom. Dus ook werkgeverslasten worden deels vergoed. Ze gaan van brutoloon maal 1,3.

24 weken na afloop van de regeling moet de vaststelling worden aangevraagd door de ondernemer. Hiervoor is een accountantsverklaring nodig. Daarna zal het UWV binnen 22 weken een eindafrekening maken.

Ze kondigen ook aan dat er mogelijk nog wijzigingen komen als dat de uitvoerbaarheid ten goede komt. 

Onze mening tot zo ver: een draak van een regeling! We hopen dat ook de overheid dit snel inziet en we zullen dan ook een open brief aan het ministerie sturen. Wij ga andere kantoren mobiliseren om dit met ons te doen.

We blijven jullie uiteraard op de hoogte houden. Er zullen vandaag waarschijnlijk nog nuances worden toegevoegd welke we in de nieuwsbrief zullen meenemen van vanavond.



vrijdag 27 maart 2020
Help elkaar door de crisis
In afwachting van alle regelingen ter hulp van ondernemers hebben we ook gekeken naar wat we zelf kunnen bijdragen en aan draaiende houden van de economie het bijstaan van ondernemers.

Daarbij stuitten wij op een stuk in de krant waarin stond dat de asperge en aardbeientelers het moeilijk hebben. Niet alleen verliezen zij een afzetmarkt (de horeca) maar ook zijn ze bang dat hun Oost-Europese arbeidskrachten niet komen of kunnen opdagen door toedoen van de maatregelen rondom Corona. En toen dachten wij uiteraard, laat de horeca er daar nu een heleboel van hebben. Arbeidskrachten die op dit moment stil zitten. 

We hebben dan ook meteen contact opgenomen met een aantal klanten en een aantal telers. Beiden waren ze direct enthousiast. Horeca-ondernemers kunnen op deze manier aspergemenu’s, asperges of aardbeien gaan verkopen en indien nodig helpen op het land. Op deze manier hoeven de telers niet al hun asperges of aardbeien aan te bieden op de veiling tegen bodemprijzen of te laten verpieteren op het veld. Ons idee is dan ook om te zorgen dat we zo veel mogelijk schakels tussen de boer en de consument uit halen ten einde een goede prijs voor de boer te regelen en uitstekend product met goede marges voor de horeca-ondernemer. Zo werken we ons door de crisis!

Wil jij als horeca-ondernemer ook personeel uitlenen of extra omzet genereren? meld je dan snel aan en wij zorgen dat je in contact komt met telers. Dat kan via onderstaande aanmelding! Samen houden we de economie draaiende.

Meld je aan!

 


woensdag 25 maart 2020
Compensatie is live!

Na het live gaan van verschillende loketten bij gemeenten is vandaag aan het einde van de dag de tweede regeling beschikbaar de tegemoetkoming voor de tegemoetkoming schade van 4.000 euro voor direct getroffen branches.

Op de onderstaande site kan je de aanvraag indienen en kijken of jij in aanmerking komt voor deze regeling. Of je in aanmerking komt voor deze regeling wordt bepaald op basis van de SBI-code van je bedrijf. Weet je de SBI-code niet? Ze hebben op deze site ook een SBI code zoeker geplaatst. Dit gaat via je kvk nummer. De SBI codes gebruikt voor de horeca komen in elk geval in aanmerking voor deze eenmalige uitkering.

Voor de aanvraag heb je wel een eHerkenning nodig of een DigiD. de aanvraag kan online of doormiddel het opsturen van een formulier. Ze hebben twee weken nodig om een uitspraak te doen en na de uitspraak zullen ze binnen enkele dagen uitbetalen. Dus check snel of je aanmerking komt!

Check het hier!

woensdag 25 maart 2020
Hoe vraag ik de Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers aan?
Ben je zzp’er of (kleine) ondernemer en heb je als gevolg van de coronacrisis direct inkomensondersteuning nodig? Voor jou is er de ‘Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers’. Voor een digitale aanvraag kan je terecht bij de website van je gemeente.

LET OP: Sommige gemeentes hebben hun loket nog niet geopend, dus het is belangrijk om de website te blijven checken zodat je direct je aanvraag kan indienen wanneer dit wel het geval is.

Hier vind je een overzicht van alle gemeente websites.


woensdag 25 maart 2020
Lunchen met IBEO
Dat we allemaal thuis moeten werken wil natuurlijk niet zeggen dat we niet met elkaar lunchen! Nou ja, we komen natuurlijk niet bij elkaar, maar de creaties worden wel gedeeld! De een maakt er een feest van en voor de ander is het tijd om weer eens wat boodschapjes te doen (met 1,5 meter afstand natuurlijk!).


dinsdag 24 maart 2020
Overzicht van de gemeenten waar je de bijzondere bijstand al kan aanvragen.

AmersfoortKlik hier
De BiltKlik hier
DalfsenKlik hier
DrechtstedenKlik hier
HilversumKlik hier
LekstroomKlik hier
RotterdamKlik hier
UtrechtKlik hier
Utrechtse HeuvelrugKlik hier
VijfheerenlandKlik hier
WijdemerenKlik hier
ZaanstadKlik hier
ZwolleKlik hier

dinsdag 24 maart 2020
Vragen over de Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo)
Om ondernemers te steunen tijdens de coronacrisis heeft het kabinet een aantal maatregelen genomen. Eén van die maatregelen is de de Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo). Wil je gebruik maken van deze regeling, dan moet je wel aan een aantal eisen voldoen. Een overzicht van deze eisen kan je vinden op de website van de rijksoverheid.


dinsdag 24 maart 2020
IBEO Bootcamp laat het team zweten!
Dankzij Joshua de Vriend, onze personal trainer, zijn we flink afgebeuld deze dinsdag terwijl we vanuit huis werkten. Joshua kende geen genade en zo blijft het hele team topfit om al onze ondernemers bij te staan in deze uitdagende tijden!


maandag 23 maart 2020
Gasten steunen massaal de horeca
We merken bij veel van onze klanten dat hun gasten hen blijven steunen. Zo ging restaurant Faam afgelopen weekend open voor afhaal. Het was zo’n succes geworden dat ze hebben moeten besluiten de deuren weer dicht te doen, voor de veiligheid van hun personeel en hun gasten Op vrijdag hadden ze hun meeste pizza;s ooit verkocht! We vinden het dan ook erg moedig van hen om alsnog voorlopig gesloten te blijven, in algemene belang. Hulde!


maandag 23 maart 2020
Duidelijkheid omtrent uitstel belasting
Er is nu duidelijkheid omtrent uitstel belastingen. Voorwaarde om uitstel te krijgen is dat de betalingsproblemen zijn ontstaan tijdens de corona-crisis en niet daar voor al. Wat moet je doen om uitstel te krijgen:

1. De aangifte of aanslag niet betalen en vervolgens wachten
2. Bij ontvangst van de naheffingsaanslag (met daarop de bekende boete en rente), bijzonder uitstel door ons laten aanvragen.
3. Invordering wordt direct gestaakt door de belastingdienst en je krijgt automatisch drie maanden uitstel van betaling.
4. Als deze terecht niet betaald is, dan wordt de boete en de rente zo goed als kwijtgescholden.
5. De belasting moet uiteindelijk nog wel betaald worden.
6. Blijkt dat je na drie maanden nog niet kan betalen, dan moet je de betalingsonmacht laten aantonen door een derde partij, een deskundige. 


maandag 23 maart 2020
Openstaande onduidelijkheden:
1. Waar kan ik mijn aanvraag indienen voor de 4.000 euro vergoeding?
2. Kom ik in aanmerking voor die 4.000 euro vergoeding?
3. Wanneer is het speciale loket voor zzp’ers open en wat zijn de voorwaarden?
4. Hoeveel uur moet ik mijn oproepkrachten betalen? (we gaan nu uit van het gemiddelde van de laatste 12 weken)
5. Hoe wordt het verlies van omzet bepaald (voor de NOW)? Ten opzichte van welke periode berekenen ze deze? bijvoorbeeld voorgaande maand of het gemiddelde van een aantal maanden?
6. Wanneer is het loket open voor de aanvraag van de NOW?
7. Tot wanneer is de horeca dicht?

Zodra er een concreet en volledig antwoord is, vanuit officiële kanalen, brengen we jullie op de hoogte.


vrijdag 20 maart 2020
Corona nieuwsbrief direct in je inbox?
We merken dat veel van onze klanten onze nieuwsbrieven erg waarderen. Dat vinden we leuk om te horen, maar ook belangrijk omdat we jullie nu van dienst moeten zijn! In deze tijden moeten we deze informatie zo veel met mogelijk delen met onze mede-ondernemers. Dus heb jij ondernemers in je netwerk die deze nieuwsbrief mogelijk ook interessant vinden, meld ze dan hieronder aan en wij zullen onze voorgaande en komende nieuwsbrieven met hen delen.
Meld je ondernemende vriend aan

Je wordt automatisch afgemeld wanneer de crisis voorbij is.


vrijdag 20 maart 2020
Juridisch advies van Jaap Leijen
We krijgen heel veel juridische vragen op ons af. We willen jullie daar heel graag bij helpen, maar het is helaas niet ons vakgebied. Daarom hebben we advocaat Jaap Leijen bereid gevonden om aanstaande dinsdag korte juridische vagen kosteloos te beantwoorden. Hij zal dan vragen beantwoorden in een persoonlijk online gesprek van ongeveer 10-15 minuten. De vragen moeten arbeidsrechtelijk of op het gebied van huurrecht zijn. Mochten het vragen zijn die uitzoekwerk zijn en veel tijd kosten, dan moeten daar aparte afspraken over worden gemaakt.
-AANMELDEN NIET MEER MOGELIJK-


vrijdag 20 maart 2020
Kinderopvangtoeslag
Veel van ons hebben kinderen op de kinderopvang. Helaas kunnen zij tenminste de komende drie weken niet naar de creche. De overheid heeft daarom vandaag besloten de kinderopvang gedurende de komende drie weken volledig te vergoeden. Oproep van de overheid is: betaal je kinderopvang als normaal, wij vergoeden het achteraf! Goed nieuws voor ons, maar zeker voor al die werknemers die jaren lang zo goed op onze kinderen hebben gepast. Ze hebben vaak een speciale band opgebouwd met onze kinderen en missen hen nu ook. Gelukkig hoeven ze zich daarnaast niet ook nog zorgen te maken om hun baan.


donderdag 19 maart 2020
Hoe regelen we het bij IBEO tijdens de Corona uitbraak?

1. Vanaf afgelopen vrijdag werken alle collega’s vanuit huis. We hebben er uiteraard voor gezorgd dat iedereen de spullen heeft om op een goede manier te kunnen werken, zodat jullie er zo min mogelijk van merken. Wel gaat er elke dag iemand van ons naar kantoor om te zien of er voor jullie post is.

2. Normaal hebben we elke dinsdag een bootcamp op kantoor. Ondanks dat iedereen thuis werkt, willen we deze gewoon door laten gaan in een online variant. Zo gaat het normale leven zo veel mogelijk door. Maar ook is de trainer een zzp’er en vinden wij dat we zo veel mogelijk onze ondernemers moeten blijven steunen.

3. Aanstaande vrijdag hebben we de eerste online vrijdagmiddagborrel bij IBEO. Deze is sowieso heilig bij IBEO, maar op die manier houden we ook het sociale contact tussen collega’s intact. Wij gebruiken de app House party hier voor. Dat is voor iedereen een hele goede tip om leuk contact te houden met vrienden en familie.


donderdag 19 maart 2020
Onbeantwoorde vragen
– Wat is er geregeld voor de DGA?
– Maak ik als ondernemer ook aanspraak op de aangekondigde bijstand voor zzp’ers?
– Hoeveel moet ik mijn oproepkrachten doorbetalen?
– Ik heb meerdere vestigingen. Krijg ik ik per vestiging 4000 euro?
– Moet ik mijn payroller nog wel betalen. Zij zijn toch verantwoordelijk voor mijn personeel?


donderdag 19 maart 2020
Bijdrage van de banken
De banken hebben zojuist besloten hun steentje bij te dragen. De banken verlenen kleinere ondernemingen met een financiering tot 2,5 miljoen een half jaar uitstel van hun aflossingen. Het bedrijf moet dan wel in de kern gezond zijn. Dat betekent dat het bedrijf gezond moest zijn voorafgaand aan deze corona crisis.

Tevens willen enkele banken ook uitstel verlenen aan particulieren voor het betalen van hun aflossing op hun hypotheek. Wil je weten of je hiervoor in aanmerking komt, neem dan contact op met je bank!


woensdag 18 maart 2020
Houd de economie draaiende!
Zoals gisteren bleek doet de overheid er alles aan om de economie draaiende te houden. Maar we kunnen hier ook zelf een rol in spelen. Wij willen jullie dan ook op het hart drukken om, als dat mogelijk is uiteraard, zo veel mogelijk de normale uitgaven te blijven doen. Had je bijvoorbeeld een kappersafspraak staan, betaal dan toch de helft van een normale knipbeurt bijvoorbeeld. Bestel af en toe eten bij een van je favoriete restaurants en blijf, voor zo ver mogelijk, je rekeningen op tijd betalen. We moeten tijdens deze crisis schouder aan schouder staan.


Ondernemerstip – Webinar Value2u
We zijn voor je op zoek gegaan naar ondernemersvoordelen, die snel kunnen bijdragen aan jullie liquiditeitspositie. Wil je een analyse laten uitvoeren op je loonkosten van de afgelopen jaren, dan kan Value2u je daar bij helpen. Zij kunnen je helpen met het geld terug halen op de loonkosten bij de belastingdienst of bij subsidieverstrekkende instanties. De afgelopen jaren hebben zij veel successen geboekt in de horecabranche en ze werken volgens het no cure no pay principe. Wil je hier gebruik van maken? Dan is het belangrijk dat je minimiaal tien loonstroken per maand hebt en minimaal twee jaar bestaat. Wil je hier nog meer informatie over? Raymond en Geert zullen over dit onderwerp morgen een webinar geven om 16:00.
-AANMELDEN NIET MEER MOGELIJK- 


dinsdag 17 maart 2020
Persconferentie, de eerste steunmaatregelen
1. Noodloket

Het Noodloket is een compensatiepakket voor de direct getroffen bedrijven zoals de horeca, evenementen en de cultuursector. Zij worden direct vergoed. Het gaat nu om een bedrag van 4000 euro. Hoe of wat is nog niet bekend, maar zodra dit wel het geval is kan je er op rekenen dat we je direct op de hoogte stellen.

2.De garantieregeling
De garantieregeling wordt verruimd zodat bedrijven makkelijker toegang hebben tot leningen. Je moet hiervoor bij je eigen bank zijn. Ook het financieringsbedrijf Qredits schort aflossingen op en verlaagt tijdelijk de rente.

3. Werktijdverkorting
Door de grote toeloop op het Noodfonds Overbrugging werkgelegenheid is deze uit de lucht. Er komt een nieuwe regeling die ergens anders aangevraagd moet worden. Deze regeling ziet toe in een tegemoetkoming bij verlies van omzet en behelst 90% van de loonkosten met terugwerkende kracht vanaf 1 maart 2020. De oude regeling vervalt. Heb je al een een aanvraag gedaan? Dan wordt deze door de overheid zelf overgezet. Er zijn wel twee voorwaarden die nu al bekend zijn:
– je moet loon blijven doorbetalen
– je mag niemand ontslaan

4. ZZP’ ers
Voor een periode van drie maanden kunnen zzp’ers een beroep doen op een aanvulling van het inkomen tot het sociale minimum. Deze vergoeding hoeft achteraf niet te worden terug betaald. In plaats van dertien weken doorlooptijd van de aanvraag wordt deze verkort naar 4 weken. Er wordt ook geen vermogenstoets of een partner inkomenstoets gedaan.

5. Uitstel van belasting 
De regeling wordt verbreed. Alle ondernemers krijgen uitstel van belasting betalen. De invorderingsrente wordt verlaagd naar vrijwel 0 en verzuimboetes worden niet opgelegd. Alle ondernemers kunnen een verlaging aanvragen van de voorlopige aanslag van VPB en de inkomstenbelasting

De maatregelen zijn allemaal tijdelijk en gelden nu voor een periode van 3 maanden.

Hoe de regelingen in de praktijk gaan werken en of er extra voorwaarden komen weten we nu nog niet, maar dat zal in de komende dagen duidelijk worden. We houden jullie dan natuurlijk weer op de hoogte en we helpen jullie de weg vinden naar deze regelingen.

Naast bovenstaande maatregelen werd tot slot ook bekend gemaakt dat er geld beschikbaar komt voor ziekenhuizen en zorginstellingen zodat deze hun werk kunnen blijven uitvoeren onder deze uitzonderlijke omstandigheden. 

Op de website van de rijksoverheid staat een overzicht van alle maatregelen


maandag 16 maart 2020
Regels Uitstel betaling belasting
In de nieuwsbrief die we afgelopen vrijdag hebben verstuurd hebben we iedereen geadviseerd de brief  voor uitstel betaling belasting in te vullen. Er zitten wel een aantal regels aan deze aanvraag. Je moet bijvoorbeeld wel écht in betalingsproblemen komen. Bijvoorbeeld door personeels- en huurverplichtingen, Ook mag je niet al in de problemen zijn geweest voordat deze crisis begon. Dus let goed op voor je de uitstelaanvraag indient.


maandag 16 maart 2020
Sluiting horeca
Gisteren middag is het besluit om de horeca, de scholen en de kinderdagverblijven te sluiten dan toch genomen. Dit heeft uiteraard grote impact voor al onze horecaklanten en medewerkers. We hopen dat iedereen hier goed door heen komt en dat deze sluiting snel over is.

Vanmiddag om 16:00 is het besluit voor de horeca wel iets aangepast en mag er toch worden afgehaald. Wel mag er absoluut geen consumptie in huis worden genuttigd. Een overzicht van deze aanvullende maatregelen vind je hier.


vrijdag 13 maart 2020
Richt je op bezorging
Probeer je zoveel mogelijk te richten op bezorging (als dit tenminste binnen de mogelijkheden van jouw bedrijfsvoering behoord). Verdiep je eveneens in hoeverre je zelf gebruik kan maken van bezorgdiensten. Contracten opstellen met bezorgdiensten kunnen soms wat tijd in beslag nemen dus houd hier ook rekening mee. 


vrijdag 13 maart 2020
Verplichte vakantiedagen
Zoek goed uit hoeveel verplichte vakantiedagen je kan aanwijzen volgens de cao. Wettelijk zijn dit er twee, maar voor de meeste cao’s geldt nog minder (in de horeca is dit één dag).

Pas inkoop aanProbeer verstandig in te kopen. Houd rekening met een afnemende aanloop, dus het aanleggen van een grote voorraad is in dit geval geen aanrader. 

Verlaging of uitstelbetaling huur
Heb je een huurbaas? Vraag dan om tijdelijke verlaging van de huur of verzoek om uitstel van betaling. 


vrijdag 13 maart 2020
Storten naar G-rekening
Zorg er voor dat je bij onder-aannemers (zoals uitzendbureaus en schoonmaakbedrijven) een gedeelte stort naar een G-rekening als zijn deze hebben of in ieder geval bevestiging vraagt van het afdragen van loonheffing en btw. Je bent namelijk door de ketenregeling altijd verantwoordelijk voor de afdracht van deze btw en loonheffing bij faillissement onder-aannemer.


vrijdag 13 maart 2020
Uitstel van aflossing aanvragen
Vraag uitstel van aflossing bij de bank aan. Ook al kan je nu nog voldoen aan de aflossing kan het zo zijn dat dit in de toekomst wat lastige gaat worden, daarom kan je deze het best preventief aanvragen. Ook voor deze regels gaat waarschijnlijk een versoepeling op treden, maar wederom is het beter om hier het zekere voor het onzekere te nemen.


vrijdag 13 maart 2020
Aanvragen uitstel belastingaangifte 
Deze template kan downloaden en gebruiken voor het aanvragen van uitstel belastingaangifte. Let goed op dat je je gegevens correct invult. 


vrijdag 13 maart 2020
Werktijdverkorting aanvragen
Via deze link kan je werktijdverkorting aanvragen. Na het correct invullen van je gegevens kan je met de vergunning naar het UWV zodat de aanvraag in werking kan treden. Let op! De werktijdverkorting gaat pas in nadat de vergunning is afgegeven en dus niet met terugwerkende kracht. Het vermoeden is dat er nog versoepeling in gaat komen, maar het is verstandig om daar niet vanuit te gaan. 


vrijdag 13 maart 2020
De IBEO corona nieuws updates

Het is je vast niet ontgaan dat Nederland en de wereld in de greep is van het Corona-virus. De gevolgen hiervan kunnen voor ondernemers aanzienlijk zijn. Daarom proberen wij je zoveel mogelijk op de hoogte te houden van alle ontwikkelingen.

Ben je een horecaondernemer?
Laat het leukste team jou helpen

Word vandaag nog klant en je krijgt je eerste maand gratis.

Ja, ik wil klant worden