En Serio 

Na vijf jaar bij een PR bureau te hebben gewerkt vond Eric Dragt het tijd voor iets nieuws. Wat dit nieuws dan precies moest zijn, daar zou hij wel achter komen tijdens zijn reis door Latijns-Amerika. Maar voor hij met allerhande nieuwe carriere ideeën weer voet op Nederlandse bodem kon zetten, hadden al verschillende mensen zijn hulp gevraagd voor allerlei marketing- en communicatie klussen. Eric probeerde nog een maand rust achter zijn vakantie te plakken, maar dat was tevergeefs. Binnen no-time zat hij bij de Kamer van Koophandel om zijn (tijdelijke) PR Bureau En Serio in te schrijven. Het plan was nog steeds om daarna ergens te solliciteren, maar dat is er tot op heden niet van gekomen.

Enserio 3_2

Eric zag overigens weinig beren op de weg, want de periode bij zijn vorige werkgever was zo leerzaam geweest dat hij niet bang was voor alle extra taken die bij het ondernemerschap komen kijken. Voor de vorm probeerde hij nog een businessplan te schrijven, maar de nieuwsgierigheid won het constant van de twijfel, en het plan werd nooit afgeschreven. In de begin periode leerde Eric al snel dat loslaten hand in hand gaat met het ondernemerschap: “ik vond alles interessant, waardoor ik mij de meest uiteenlopende dingen op de hals ging halen terwijl nieuwe klanten werven op dat moment het belangrijkst was. Mensen moeten op relevante momenten aan je denken, doen ze dat niet, dan krijg je geen nieuwe opdrachten. Het moet daarom glashelder zijn wat je precies doet.”

enserio 6_2

In het begin heerste, zoals al eerde genoemd, de gedachte dat als het niet zou lukken er altijd nog gesolliciteerd kon worden, maar dankzij een grote klant kon Eric vanaf het eerste jaar al rondkomen. Inmiddels is hij zeven jaar bezig en Eric omschrijft het ondernemerschap als een prettige vorm om in te werken. Aversie jegens werken in loondienst is er overigens niet, maar het is nu eenmaal zo gelopen. Het leukste aan het ondernemen vindt Eric het creëren van iets wat er daarvoor niet was. “Het is ook fijn dat we zulke leuke klanten hebben, dat maakt het werk leuk en doordat wij zoveel plezier in het werk hebben trekt dit ook weer leuke klanten aan. Eerst stond ik daar niet bij stil, maar nu we het steeds drukker krijgen en ik minder met klanten kan werken besef ik het pas.”

enserio 5_2

Het loslaten is ook gelijk het stomste aan het ondernemen volgens Eric: “Je kan alleen groeien door los te laten en dat gaat gepaard met het maken van moeilijke keuzes bij. Als je dat niet leuk vindt, dan kan je ook niet groeien. Maar je moet ook bij jezelf te rade gaan hoe ver je wil gaan, want het moet wel leuk blijven.” Het ondernemen zelf heeft Eric tijdens zijn studie en eerste baan geleerd. Het zou zomaar kunnen dat hij ook wat talent heeft om zich snel dingen eigen te maken. Maar dat is niet de enige eigenschap die je volgens Eric als ondernemer nodig hebt: “Je moet ook enthousiast en flexibel zijn, leiderschap tonen ook al vorm je een team en kunnen reflecteren: is dit wat ik wil, of moet ik iets veranderen? Soms kan het werken met een klant ten koste gaan van de blijheid van het team. Het is belangrijk om dan naar het geheel te kijken en een besluit te nemen om zo door te gaan of om afscheid te nemen van elkaar. Als je niet goed kan reflecteren dan kom je op een dwaalspoor terecht waar je niet meer uit kan komen.”

enserio 4_2

Tot slot is het volgens Eric belangrijk om in je eigen visie te geloven: “Create relationships that matter betekent voor ons dat wij geloven in de waarde van de relaties tussen mensen. Hieronder vallen bijvoorbeeld de relaties tussen ons en de klanten en tussen ons en de journalisten. Ook proberen we in ons werk een brug te slaan tussen de klanten en de journalisten, wij helpen ze elkaar te vinden waardoor de verhalen verteld kunnen worden. Als mens en als bedrijf heb je altijd iets te vertellen, maar je spreekt niet altijd dezelfde taal. Een ruis betekent niet dat je verhaal niet goed is, maar journalisten hebben steeds minder kennis over bepaalde onderwerpen. En Serio kan je zien als een soort vertaalmodule tussen de bedrijven en de doelgroep.”
Belangrijke momenten worden bij En Serio goed gevierd en dan gaat het niet alleen om de verjaardagen van de medewerkers. Bijzondere momenten vieren ze ook met de klanten. Dit is ook het moment dat Eric vaak bruikbare feedback krijgt. “Het vieren van successen vrolijkt iedereen op. Even aandacht schenken aan een persoon of een moment, dat is gewoon heel belangrijk in het drukke bestaan van een ondernemer en dit sluit ook weer aan bij onze visie.”      

Enserio 7_2