Iris Rabenberg

Iris zit in de afrondende fase van haar studie Economie en Bedrijfskunde aan de UvA en werkt part-time bij Accountantskantoor IBEO, waar zij ook haar scriptie over klantervaring schrijft. 

In 2013 begon Iris Rabenberg met Economie en Bedrijfskunde aan de Universiteit van Amsterdam. Vooral het vak Accounting ging haar goed af, maar omdat ze nog niet goed wist of dit echt bij haar paste besloot ze zich er meer in te verdiepen. Bij haar studievereniging zag ze een vacature voor IBEO en dit leek Iris de ideale plek voor meer onderzoek. Ook omdat dit niet een traditioneel kantoor was, maar veel gebruik maakte van digitale technieken. Ze besloot Geert en Sjoerd een brief te sturen met de vraag of ze alsjeblieft stage mocht lopen (desnoods zonder vergoeding) zodat ze erachter kon komen hoe het was om te werken bij een accountant kantoor. Geert en Sjoerd vonden dit zo bijzonder dat Iris direct op gesprek mocht komen.

Kopie van irisIn het begin bestond het werk vooral uit facturen inboeken. Om het arbeidsethos wat te vergroten zouden de twee werknemers die foutloos en het snelst werkten allebei een weekend weg voor twee personen cadeau krijgen. En zo zat Iris in Januari samen met haar vriend in Antwerpen. Ook hierna bleef Iris bij IBEO werken.

Tijdens haar studie volgde Iris ook het vak Marketing. Hier deed zij met een groep onderzoek naar de klantervaring bij het sportmerk Asics. Samen met nog vijf andere groepen werd haar groep uitgekozen om uit eindelijk hun bevindingen daadwerkelijk aan Asics te presenteren. Door dit kwam het belang van uitvoerig onderzoek naar klantervaringen duidelijk naar voren.

Voor het vak Entrepreneurship richtte Iris samen met haar groep haar eigen bedrijf Your Flavor. Hier kunnen muzikanten een 15 seconden van hun nummer uploaden en vervolgens kunnen de bezoekers dit ‘liken’ of naar het volgende nummer gaan. Met dit bedrijfje wonnen Iris en haar groep destijds ook de UvA publieksprijs. Hierdoor was ook haar interesse voor het ondernemerschap gewekt en zij besloot haar Bachelorscriptie bij IBEO te schrijven.

Niet alleen lijkt het Iris leerzaam om dit onderzoek naar de klantervaring bij IBEO uit te zoeken, ook voor IBEO is het gunstig om zo, aan de hand van de resultaten, een betere service aan de klanten te kunnen leveren. Immers, door de snelle groei van IBEO is het onderhouden van het contact met de klant van groot belang. Onder de klanten die de vragenlijst van Iris hebben ingevuld wordt twee keer een maand gratis IBEO verloot.

Als Iris haar scriptie heeft afgerond hoopt zij in september te beginnen met de Master Digital Business. Deze studie legt de nadruk op de toegenomen mate van digitalisering met betrekking tot allerlei industrieën. De digitale revolutie heeft de aard van deze industrieën verandert net zoals de wijze waarop onderling geconcurreerd wordt. Voor toekomstige managers is het belangrijk om deze transformatie te begrijpen en toe te passen. Een bedrijf als IBEO speelt volgens Iris goed in op deze veranderingen.