Kerstpakketten voor werknemers 

Als de kerstpakketten komen is dit voor je werknemers natuurlijk het hoogtepunt van het jaar. Als werkgever is het wel belangrijk om dit fiscaal op een handige manier aan te pakken zodat je niet achteraf nog een eindheffing van 80% moet betalen.

Voor kerstpakketten geldt er geen bijzondere regeling meer sinds de invoering van de WKR (werkkostenregeling). Dit maakt de hele aangelegenheid wat grimmig, omdat je over de waarde van het pakket eindheffing moet betalen (inclusief btw) of dat je de kerstpakketten met loonbelasting moet belasten op de loonstrook van je werknemers.

Echter, als de vrije ruimte nog voldoende groot is, dan kunnen de kerstpakketten daar worden ondergebracht. Maar dan is het wel belangrijk dat je al bij het uitdelen van de pakketten hebt aangegeven of je deze als eindheffingsbestanddeel wil opnemen of niet.

Het is daarom geen raar idee om hier nu al een beslissing over te nemen en vervolgens een goede inschatting te maken van de nog beschikbare vrije ruimte. Om er achter te komen wat de beschikbare vrije ruimte is, moet je het volgende doen:

  1. Bij je salarisadministrateur vraag je de geschatte fiscale loonsom voor 2016 op. De vrije ruimte is 1,2% van dit bedrag.
  2. Nu kan je alle vergoedingen en verstrekkingen die je in de vrije ruimte hebt opgenomen (en gaat opnemen, zonder de kerstpakketten) bij elkaar op tellen.
  3. Het verschil dat overblijft kan je gebruik voor de kerstpakketten.
  4. Houd je geen verschil over? Dan moet je over het overschot 80% eindheffing betalen (en er is dan geen ruimte op de kerstpakketten in de vrije ruimte op te nemen).

bron: Tips & Advies belastingen