Overstappen van accountant

Overstappen van accountant? Niet leuk! Inderdaad, het is ook niet leuk om de overstap te maken van de ene accountant naar de andere accountant. Maar, soms kun je bijna niet anders of wil je simpelweg niet anders. Misschien sluiten de diensten van de accountant niet meer aan op jouw wensen, maar het kan ook zijn dat de accountant andere diensten gaat verlenen, waardoor jij niet meer binnen zijn klantenpakket valt. Of misschien is je accountant wel te duur geworden, of is je accountant te oud en gaat hij met pensioen, of gaat je accountant niet met de tijd mee, of is je accountant vervangen omdat hij naar een ander kantoor is vertrokken. Wat de reden ook is; overstappen van accountant is nooit leuk.

Een klein onderzoek voor je gaat overstappen van accountant

Voordat je de overstap maakt is het wellicht handig om een klein onderzoekje te doen. Dit kan heel simpel; vraag gewoon eens rond bij vrienden, kennissen, collega-ondernemers of zij goede ervaringen hebben met een boekhouder of accountant. Komt hier niks uit? Kijk dan eens op google. Ieder kantoor heeft tegenwoordig wel een website en hoewel een website niet veel zegt, kun je er toch nuttige informatie uithalen. Zo kun je op de website van een accountant vaak zien met wat voor boekhoudsoftware hij werkt, soms kun je zien wat zijn tarieven zijn en heel soms geeft de accountant op zijn website al aan hoe een overstap in zijn werk zou gaan.

Jouw wensen bij de keuze voor een nieuwe accountant

Als je op zoek gaat is het natuurlijk allereerst van belang dat je weet waar je naar op zoek bent. Wat voor een type accountant zoek je precies? Zoals gezegd, een overstap naar een nieuwe accountant maken is nooit prettig, dus als je dit dan gaat doen zorg er dan in ieder geval voor dat je weet waar je naar op zoek bent. De kosten kunnen natuurlijk een belangrijk aspect zijn waar je rekening mee wilt houden, maar laat je daar niet door misleiden. In de accountancy betekent goedkoop regelmatig duurkoop. Dat komt omdat een goedkope accountant vaak ongeschoold is, met verouderde software werkt of weinig service verleent. Uiteindelijk wil je natuurlijk wel dat je administratie in goede handen is, toch? Anderzijds moet je er ook weer niet vanuit gaan dat duurder altijd beter is. Dat is namelijk ook weer niet waar. Kijk bijvoorbeeld ook eens naar de software waar je accountant mee werkt. En hoe ‘modern’ hij is. Als je een overstap maakt wil je natuurlijk wel met de tijd meegaan. Er zijn echt wel een aantal accountants die voorop blijven lopen als het gaat om automatisering, ontwikkeling en dienstverlening, maar die zijn er helaas niet zo heel veel. Laat je dus niet gek maken door mooie praatjes, maar probeer voordat je overstapt te peilen hoe innovatief de accountant echt bezig is.

Overstappen van accountant is lastig, wij helpen je op weg.

Hoe werkt het overstappen van accountant

Als je overstapt van de ene naar de andere accountant draag je logischerwijs je administratie over. Het beste moment om dit te doen is 1 januari. Waarom? Omdat de nieuwe accountant dan na de overstap met een schone lij kan beginnen. Hij begint op 1 januari van scratch af aan met een lege administratie en importeert – zo gauw je oude accountant de cijfers van vorig jaar oplevert – de vorige jaarrekening als beginbalans. Op deze manier houd je de schoonste administratie. Je kunt natuurlijk ook gedurende het jaar overstappen van accountant, maar dat is vaak wat complexer. Zo neemt IBEO helemaal nooit een administratie over die al half gedaan is. IBEO begint de administratie altijd opnieuw vanaf 1 januari. Let goed op de prijzen die je worden voorgesteld bij het overstappen. De nieuwe accountant zou je namelijk binnen kunnen lokken met hele lage tarieven. Maar dat is natuurlijk te mooi om waar te zijn. De kans is groot dat hij dan na een jaar de prijzen ineens omhoog gooit. Spreek bij het overstappen met je nieuwe accountant dus altijd goed af wat de prijzen gaan zijn en wat hij daarvoor gaat doen. Overstappen van accountant is dus eigenlijk helemaal niet zo complex, het enige dat je in feite doet is de hele administratie van het huidige jaar (lees: facturen / bonnetjes) aanleveren bij de nieuwe accountant. Heb je al deze documenten onder gebracht bij je huidige accountant? Geen probleem. Hij is namelijk verplicht jou de volledige administratie per direct terug te geven als jij daar om vraagt. Je hebt daar immers al voor betaald.

Overstappen van accountant: IBEO!

Zit je er toevallig over te denken om de overstap te maken naar IBEO? Neem dan eens vrijblijvend contact met ons op (020-7542399). Wij kunnen je dan precies vertellen hoe wij werken, wat wij bieden en wat je daarvoor gaat betalen. Het fijne van ons concept is dat de tarieven die wij bieden gegarandeerd vast zijn, dus je komt nooit voor ongewenste verrassingen te staan.