Personeel aannemen

Ik wil personeel aannemen, wat moet ik doen?

De zaken gaan goed en je kan wel wat extra handen gebruiken. Oftewel je wilt je eerste werknemer gaan aannemen. Er komt een hoop bij kijken en je wil uiteraard dat alles op de juiste manier verloopt.

  • Ben je al ingeschreven bij de KvK? Zo niet, moet deze eerste aangevraagd worden. Indien er al een KvK aanwezig is ga je met het RSIN nummer de onderneming aanmelden voor de loonheffingen, vraag de salarisadministrateur om je hierbij te helpen. Je ontvangt dan een loonheffingsnummer van de Belastingdienst.

  • Het is dus de bedoeling dat je de juiste persoon voor de juiste functie aanneemt. Zorg dat alle documenten van het personeelslid aanwezig zijn, zie verder in mijn blog wat de benodigdheden zijn.

  • Ben je bewust van het feit dat je misschien onder een cao valt, voor alle zekerheid kun je dit laten controleren door een jurist.

  • Het kan ook nog zijn dat je verplicht bent om bij een bepaald pensioenfonds aangemeld te worden, ook dit zou je kunnen laten controleren door een jurist. De verplichting kan extra kosten met zich meebrengen, vraag om een proforma berekening bij de salarisadministrateur. Dan kun je even checken hoeveel de werkgeverslasten ongeveer zijn.

  • Zodra het loonheffingsnummer actief is kan de salarisadministrateur de salarisadministratie gaan opstarten. Vanaf het moment dat het actief is zullen er loonaangiftes gedaan worden.

Neem ook eens een kijkje op de website van het Ondernemersplein.

Bericht Ananda»

Meer weten over dit onderwerp? Neem contact op!

Bericht Ananda»

Welke documenten moeten aanwezig zijn in de administratie?

  • De opgaaf van gegevens voor de loonheffingen, oftewel een loonbelastingverklaring. Deze kun je opvragen bij de salarisadministrateur of op de site van de Belastingdienst.

  • De kopie van het identiteitsbewijs van beide zijden, let erop dat dit geen rijbewijs mag zijn.

  • Het arbeidscontract, zorg dat je een juiste laat opstellen. Wellicht heeft je accountant een jurist die deze kan laten opstellen.

  • Verlof en ziektestaten, zorg dat je dit netjes bijhoud. Tegenwoordig heb je mooie systemen die dit kunnen bijhouden, vraag dit eens na bij je salarisadministrateur!

  • Zodra het loonheffingsnummer actief is kan de salarisadministrateur de salarisadministratie gaan opstarten. Vanaf het moment dat het actief is zullen er loonaangiftes gedaan worden.

Let erop dat buitenlandse werknemers meer documenten moeten aanleveren. Indien iemand binnen de EU woont zal je een basisregistratie personen (BRP) moeten opvragen, deze krijgen ze zodra ze zich in hebben geschreven in de gemeente. Werknemers die buiten de EU wonen moeten naast de BRP ook een kopie (van beide zijden) van de verblijfsvergunning aanleveren.

Zorg dat de documenten 7 jaar lang bewaard worden in de salarisadministratie.

Voor nog meer handige weetjes en tips, check Weethoehetzit!