Stomme dingen die jou succesvoller maken

Als jij een succesvol ondernemer wil zijn dan moet je nu eenmaal soms stomme dingen doen en wel om deze reden: Ben je teveel op je gemak (m.a.w. bevind jij je constant in je comfortzone), dan zullen jouw prestaties daar onder lijden omdat je dan niet gestimuleerd wordt het beste uit jezelf te halen. Optimale prestaties en discomfort gaan nu eenmaal hand in hand. Nu hoef je natuurlijk niet direct je pikhouweel uit het vet te halen om de Mount Everest te gaan beklimmen, want hier volgt een lijst van tien eenvoudige huis-tuin-en-keuken stomme dingen die je kunt doen om succesvoller te worden.

1. Sta vroeg op

Zet jij je wekker vanaf nu wat eerder dan normaal, dan krijg jij tijd om tijdens een uitgebreid ontbijt je gedachten op een rij te zetten voordat de dag daadwerkelijk begint en jij je weer van de ene activiteit in de andere stort. Je zou zelfs in de ochtend kunnen gaan sporten. Behalve als jij een ochtendhumeur hebt. Dan kan je beter in bed blijven liggen.

2. Probeer een onmogelijk doel te bereiken
Maak eens een lijst van dingen die je echt niet kunt. Kies er dan vervolgens een uit en ga dit doen (bijvoorbeeld een marathon rennen of een speech geven voor een grote groep). Wedden dat je het wel kan. Doel bereikt? Dan draag je deze triomf voor de rest van je leven mee.

3. Mediteer
Zit je lekker in je comfortzone, dan zie je vast ook geen enkele reden om eens rustig te overdenken wat je nu precies écht aan het doen bent. Doorbreek de cyclus en mediteer (wel even een cursus doen, want onbezonnen gaan zoemen in kleermakerszit zet natuurlijk geen zoden aan de dijk).

4. Focus op één ding tegelijk

Multitasken is een productiviteitskiller. Als jij als een soort ekster elk glimmend ding wat op je pad komt wil oppakken dan krijgen de belangrijke dingen minder aandacht en wordt jouw groei beperkt.

5. Doe vrijwilligerswerk
Natuurlijk is het moeilijk om hier tijd voor vrij te maken, maar het helpen van anderen is gewoon een hele goede ervaring die je netwerk vergroot en jou (eerlijk is eerlijk) een goed gevoel geeft.

6. Spreek in het openbaar
Het is zo cliché om te zeggen dat je het eng vindt om te spreken voor een grote groep. Het is namelijk niet eng. Zelfs als je aan extreme glossofobie lijdt zijn er oplossingen. Bereid je goed voor, ken je publiek, lees een boek over presenteren, oefen, volg een cursus, allemaal manieren om de angst weg te nemen.

7. Praat met iemand die je niet kent
Sociale interactie is goed voor je gemoedstoestand, want het vergroot je netwerk, het leidt tot het ontstaan van nieuwe ideeën en het vergroot je zelfvertrouwen.

8. Bijt op je tong
Het is natuurlijk helemaal te gek om een mening te hebben en de hele dag rücksichtslos te zeggen wat je denkt, maar het is niet echt effectief om bijvoorbeeld altijd je gelijk te willen halen. Dit kan relaties juist beschadigen. Zorg dat je grip krijgt op je emoties en probeer alleen je gelijk te halen als het écht noodzakelijk is. In andere gevallen: bijt maar op je tong.

9. Zeg ‘nee’
Kort door de bocht: Altijd maar ‘ja’ zeggen leidt tot stress, een burnout of een depressie. ‘Nee’ zeggen is echt een uitdaging (al helemaal als je er geen doekjes om mag winden). Als je vaker ‘nee’ zegt dan geeft dit ook meer waarde aan hetgeen waar je ‘ja’ tegen zegt. ‘Nee’ zeggen bevrijd je van onnodige beperkingen en zo heb je meer tijd en energie voor belangrijke dingen.

10. Stel niks uit
Zeggen dat je iets morgen gaat doen is gewoon een excuus. Het betekent dat je geen zin hebt om het te doen of dat je liever resultaat ziet zonder dat je er hard voor moet werken. Met die instelling is succesvol zijn bijna onmogelijk.