Succesvol blijven is moeilijker dan succesvol worden

Ben jij de gelukkige eigenaar van een succesvolle onderneming die de startup-fase ontgroeid is? Dan zou je kunnen verwachten dat nu rustiger tijden aanbreken voor jou en je bedrijf. Helaas, niets is minder waar. De periode nu aanbreekt, ook wel de mid-stage genoemd, wordt gekenmerkt door een reeks nieuwe valkuilen die minder eenvoudig te herkennen zijn dan tijdens de beginfase. Hoe deze te omzeilen? IBEO zet het voor je op een rij.

1. Na hard werken komt nóg harder werken

Als je denkt dat je na de startup-fase als succesvol ondernemer achterover kan gaan hangen in je bureaustoel hebben wij twee woorden voor je: koude kermis. Het hebben van een eigen onderneming is nu eenmaal nooit een ontspannen aangelegenheid. Bovendien: hoe succesvoller je bent, hoe zwaarder het wordt. Terwijl je onderneming groeit, worden oude vraagstukken (Hoe bereiken we de klant? Hoe gaan we groei realiseren? Hoe komen we aan investeerders? Etc.) geleidelijk vervangen door nieuwe dilemma’s van de mid-stage (Hoe houden we onze werknemers tevreden? Wat is onze bedrijfscultuur? Zijn onze investeerders content? Hoe gaan we om met negatieve publiciteit? Etc.). Zodra jij beseft dat het ondernemerschap een lange adem vereist is het eenvoudiger om scherp te blijven en door te zetten.

2. Met alleen cool zijn bereik je niks

De verleiding is groot nu er meer geld is om dit te spenderen aan een fancy kantoorruimte met allerhande luxe gadgets en een enorme hoeveelheid werknemers. Ook bezoek je trendy events waar je de avond vult met business georiënteerde small-talk. En wat levert het op? Niks. Het haalt de focus volledig van je ondernemingsinstelling af. Ondernemen is geen survival of the coolest, dus blijf fatsoenlijk met je liquide middelen omgaan en spendeer je tijd zinvol.

3. Trek je handen nergens vanaf

Er is maar één iemand verantwoordelijk voor de onderneming en dat ben jij. Verlies je deze verantwoordelijkheid uit het oog dan ben je ook minder vatbaar voor het constateren van een achteruitgang. Het vergt zeker veel energie, maar eerlijk is eerlijk, je hebt de startup-fase (met glans, want: succesvol!) doorstaan dus het enige wat je hoeft te doen is de touwen NIET te laten vieren.

4. Word een recruiter (met mate)

De ondergang van het ooit zo grootse Romeinse Rijk is volgens vele geschiedenis boeken te wijten aan imperial overstrech. De bestuurders waren niet langer in staat om de militaire en economische verplichtingen die bij het leiden van het wereldrijk hoorden na te komen. Hierdoor stagneerde de groei en nam effectief optreden af. Dit kan ook op VEEL kleinere schaal plaats vinden op jouw werkvloer. Hoe? Als jij in hoog tempo mensen aanneemt, wordt jouw onderneming snel erg duur en inflexibel. Kwantiteit staat niet gelijk aan progressie als het om werknemers gaat. Dus wees secuur met het uitbreiden van je core team en onthoud: middelmatige werknemers zijn slecht voor de productiviteit en de moraal.

5. Word ook manager

Naast dat jij de leidinggevende bent (met een sterke visie en een overtuigingskracht) moet je ook full-time manager kunnen zijn (vooruitzien, organiseren, delegeren, coördineren, controleren en beheersen). Waar komen deze vage begrippen op neer? In de mid-stage is het onoverkomelijk dat er beslissingen genomen moeten worden die in jouw ogen veraf staan van het product of de dienst die jouw onderneming levert. Elke beslissing die je neemt verdient aandacht, ook omdat de rol van de investeerders is veranderd. Daar zij eerst werden overgehaald door jouw visie, zijn zij nu gehaaid op resultaat en dit brengt ons bij het volgende punt.

6. Investeerders zijn óók ondernemers

Het vinden van geldschieters was waarschijnlijk al een lastige klus, maar het behouden ervan is eveneens lastig. Zodra jij wanhopig om geld moet smeken bij jouw investeerder(s) is het kwaad eigenlijk al geschied. Daarom nogmaals: spendeer je geld verstandig.

7. Laat je niet verleiden tot ongunstige verkoop van jouw bedrijf

De dag dag er ineens een geïnteresseerde op de stoep van jouw onderneming staat die jouw bedrijf wil overnemen is waar omkeerpunt. Dit is namelijk het moment dat het idee van een eventuele verkoop zich in jouw hoofd nestelt en dat is gevaarlijk. Snel geld verdienen en relaxen OF de dagelijkse druk van het ondernemerschap? Een laag bod kan zo ineens erg aantrekkelijk zijn. Wordt jouw bedrijf gekocht en nemen ze jou erbij? Ga er dan maar vanuit dat dit het einde kan betekenen van jouw onafhankelijke, creatieve ondernemerscarrière.

8. Haters zijn (soms) ook creatieve doorzetters

Andermans afgunst hoort helaas bij succes. De media zijn voornamelijk geïnteresseerd in controverses en ligt er geen schandaal aan de oppervlakte, dan gaan ze graven of ze verzinnen iets. De oplossing is tweeledig: trek je niets aan van de haters MAAR houd ze wel in de gaten (belangrijke taak voor je online marketing afdeling) en reageer indien nodig. Wat is de kern van een goede reactie? Zorg ervoor dat mensen je niet verkeerd kunnen begrijpen en gedraag je dag en nacht als een verantwoordelijke en verstandige leider.

9. Keep your eyes on the product

Dit is misschien wel het belangrijkste punt. Waar heb jij het succes van je onderneming aan te danken? Precies, aan de producten of de diensten die jij levert! Kijk bijvoorbeeld naar Apple, waar ligt nu hun kracht? Sinds introductie van de iMac in 1998 weet Apple haar gebruikers continu te verrassen met de functies en vormgeving van producten.

Kortom: De mid-stage vereist enorm veel doorzettingsvermogen, verstand, verantwoordelijkheid, manager en recruitment talent en een lange adem, maar het belangrijkste is en blijft de focus op het product of de dienst die jouw onderneming levert, verlies je dit uit het oog, dan verliezen jouw gebruikers/klanten jou uit het oog.