Tips voor een onsuccesvolle netwerkborrel 

Heb je weer een uitnodiging gekregen voor een suffe netwerkborrel? Volg gewoon deze eenvoudige instructies en dan weet je zeker dat je er niks aan over zal houden (wil je wel graag nieuwe nieuwe mensen ontmoeten die jouw onderneming eventueel verder kunnen helpen? Doe dan precies het tegenovergestelde, want mensen ‘in het echt’ ontmoeten is veel lucratiever dan duizenden online connecties hebben).

Zie je twee mensen met elkaar praten? Onderbreek het gesprek!
Het liefst ook nog zonder je te verontschuldigen. Het maakt niet uit wat het onderwerp is, hetgeen wat jij wil bespreken is sowieso interessanter, daarom hoef je zeker niet beleefd te wachten tot er een geschikt moment is om stijlvol deel te nemen aan de conversatie.

Oefen je hard-sell technieken!
Waarom zou je uren ouwehoeren op een netwerkborrel als iedereen hetzelfde doel heeft: producten of diensten verkopen. Begin daarom altijd direct over wat jouw onderneming te bieden heeft en dan focus je dan vooral op de agressieve en desperate houding die je daarbij moet aannemen. Mensen zullen je niet snel vergeten!

Klaag en klaag nog meer!
Het oppervlakkige klagen schept wel een band, dus je moet nog een stap verder gaan dan beetje lacherig commentaar geven op de locatie, het eten of eventuele ontbrekende voorzieningen. Zorg gewoon dat je zo negatief mogelijk overkomt. Wedden dat niemand met jou wil samenwerken? 

Praat over jezelf!
Waarom zou je over anderen praten als je het ook over jezelf kan hebben? Interesse in de medemens is gewoonweg tijdverspilling. Jij bent de beste en iedereen moet dat weten. Luister vooral niet naar anderen. Proberen te achterhalen of de aanwezigen eventueel van waarde kunnen zijn voor jouw onderneming door een geïnteresseerd en gezellig gesprek te voeren is een dwaas idee dat je zo snel mogelijk moet loslaten.

Drink!
Dit is niet zo moeilijk, want grote kans dat het open bar is. Als je eenmaal goed in de olie zit is het ook makkelijker om in het middelpunt van de belangstelling te staan. Win-win!

Roddel!
Als je het gedrag van alle aanwezigen ziet als potentiële roddel onderwerpen dan zit je goed. Ook eventuele klanten kan je zwart maken. De mogelijkheden zijn eindeloos! Subtiliteit is niet gewenst.

Trek stomme kleren aan!
Staat er een dress-code op de uitnodiging? Niet aan houden! Een dress-code is een vrijbrief voor creativiteit. Hoe meer jouw outfit afwijkt van wat er gevraagd wordt, hoe beter.

Bovenstaande klinkt natuurlijk vrij ingewikkeld, maar als je goed oefent, dan moet het wel lukken. Als je al deze regels aan je laars lapt, dan bestaat er een grote kans dat je wel eens je netwerk zou kunnen vergroten, dus pas op!